Konkretnie o marketing automation | Przygotowanie do wdrożenia marketing automation i pierwsze kroki (część 5)

Uruchomienie procesu marketing automation najczęściej nie jest WDROŻENIEM na miarę CRM (ang. customer relationship management), czy systemu transakcyjnego. Przeważnie jest wdrożeniem znacznie prostszym, tańszym i szybszym. Zwykle zajmuje od 1 do 3 miesięcy, zależnie od aplikowanych funkcjonalności. Największą korzyścią jednak jest to, że nie ma konieczności wdrażania wszystkich funkcjonalności marketing automation od samego początku – proces można uruchamiać stopniowo. Pierwszym krokiem może być podłączenie systemu klasy marketing automation do stron www i monitorowanie zachowań użytkowników. Następnie można uruchomić niezbyt skomplikowaną dynamiczną personalizację serwisu internetowego. Potem włączamy również dynamicznie personalizowane formularze kontaktowe i zaczynamy budować bazę danych identyfikujących klientów. W tym momencie warto zacząć proces scoringu i tagowania, aby budować wstępnie segmentować klientów. Dopiero potem przejść do uruchomienia pierwszych procesów komunikacyjnych z zakresu lead nurturingu.

W ramach przygotowania do wdrożenia należy określić kluczowe elementy procesu:

  • – które strony internetowe obejmiemy procesem
  • – w jakim zakresie będziemy je dynamicznie personalizować
  • – jakie dane klientów chcemy zbierać
  • – jakie zachowania będziemy oznaczać tagami
  • – jak będziemy naliczać scoring
  • – jakie akcje wychodzące będziemy realizować
  • – z jakim systemem i które dane będziemy wymieniać (CRM, transakcyjny itp.)

Dla zaawansowanych marketerów powyżej opisane przygotowania nie powinny stanowić problemu, jednak firmom, które podchodzą do procesu po raz pierwszy warto zarekomendować skorzystanie z usług doradczych dostawcy oprogramowania marketing automation.

Cały proces przygotowania do wdrożenia oraz jego rozwinięcie powinny zostać ujęte w strategii marketing automation, bez której trudno wykorzystać potencjał opisywanego zagadnienia. Należy w niej zdefiniować powyższe punkty oraz rozwinąć bardziej szczegółowo proces LEAD NURTURING, który będzie realizowany po uruchomieniu działań. Taka strategia powinna na początek opisywać pierwsze 6 miesięcy działania procesu i przewidywać jego zmiany i ulepszenia. Będzie ona stanowić ciągle rozwijany i optymalizowany „podręcznik” procesu marketing automation danej firmy. To właśnie tak powstały dokument opisujący strategię pozwala ustawić cały system, reguły jego działania, aby skutecznie realizował on postawione cele.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.